13 Ekim 2012

Otizim Akademisi'ni Biliyor Musunuz?


Seminer: “Otizm Spektrumundaki Çocukları Aile Ortamında ve Okulda Nasıl Destekleyebiliriz?“


10 Ekim'de Bilgi Üniversitesi'nde düzenlenen Psikiyatr Prof. Dr. Yankı Yazgan'ın konuşmacı olarak katıldığı seminerdeydim.
Açıkçası bu seminerden twitterda @yankiyazgancom sayesinde haberdar olmuştum.
Yaygın Gelişim Bozukluğu yani "ygb bta/pddnos, tipik/atipik otizm, asperger sendromu, sosyal iletişim bozukluğu" tanısı alan çocuklarımızın ebeveynlerini uzun ve bol emek gerektiren biraz da yorucu bir süreç bekliyor.

Bu süreci daha kolay geçirebilmek, ancak bilgilerin paylaşımı, ailelerin birbirlerine ve uzmanların bu durumdaki ailelere destek olması ile mümkün.

Gönüllü bir kendini eğitme ve paylaşma platformu olan Otizm Akademisi'nin bu 6. toplantısıydı. Herhangi bir ücret ödemeden katılabileceğiniz bu toplantılarda çok sayıda aile ve uzman biraraya geliyor. Temel tartışma ve paylaşım konularından bir tanesi "Otizm tanısı almış çocukların eğitim hakkını nasıl kullandırabiliriz?" idi.

Yukarıda saydığımız herhangi  bir yaygın gelişim bozukluğu tanısı almış farklı yaşlardaki çocukların ebevynlerinin en sık vurguladığı konu, anaokulu veya okula giderken diğer çocukların anne babalarının anlayış göstermeyen ve incitici tutumlarıydı. Bunların bir kısmı hastalık hakkında bilgisizlikten kaynaklanırken, bir kısmı da malesef farklılığa olan tahammülsüzlüğümüz nedeniyle, "benim çocuğumla aynı okulda okumasın" mantığının bir sonucuydu. Bu süreci yaşayan ailelere göre "çatışma ve mücadele hayatın her alanında". Sevindirici olan şu ki, birçok aile de başarı hikayelerini paylaştılar. 

Okulda yaşanan sorunların kaynağını ve süreçte başarıyı getiren faktörleri Yankı Yazgan şöyle özetledi:

"Otizm, anlama süreçlerini etkiler. Bazı başka çocuklara uygulanan yaptırımlar özel tasarlanmadıysa, otizmli çocuklarda işlemiyor. Dürtüsellik ve hiperaktivite kontrolü zorlaşıyor."

Kendini sözel olarak yeterince ifade edemeyen çocuklar en büyük sıkıntıyı, tenefüslerde giriş çıkışlarda arkadaşlarıyla yaşıyorlar. Zaman zaman sınıftaki arkadaşları onları istemiyor. Sınıfta zorbalık varsa, eğer farklıysanız ve zayıf görünüyorsanız sınıftaki bir grup onu kızdırmaya başlayabiliyor.




Okula Uyumda Başarıyı Sağlayan Nedir?

  • Anne babanın inkar etmek yerine tanıyı kabul edebilmesi ve zaman kaybetmeden çözüm yolunda adımlar atmaya başlaması son derece önemli. "Bizim bir problemimiz var, bunun için ne yapabiliriz?"
  • Doktor, terapist, okul, öğretmen vs. konularda değişikliğin az olması
  • Birden çok öğretmen. Bu çocuklar yakın temastan fayda görüyorlar. Sınıfa bir  öğretmen daha sokmak için ısrar etmek (yardımcı öğretmen ya da gölge öğretmen de deniyor), küçük sınıf ve benimseyen öğretmen 
  • Anne baba dayanışması  (Problemin tespitinden önce karı koca ilişkisi iyi ise bu çiftler bu sürece dayanıyor. Eğer ilişki sıkıntılı ise bir de bunu kaldıramayabiliyorlar)
  • Sorumluluğu alan bir öğretmen
  • Çocuğun ihtiyaçlarına, seviyesine ve problemlerine göre süresi değişen özel eğitim desteği alması
  • Kaynaştırma raporunu mutlaka almak gerekli, bu bir hakkın tespiti
  • Okulla birlikte çalışmak, çözüme odaklanmak 
  • İnsanlarla iyi geçinmek önemli ama yeri geldiğinde çocuğun yararını gözetmeyen durumları kabul etmemek
  • Şiddeti ve zorbalığı hoşgörmeyen bir okul yönetimi

0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...