6 Mart 2012

Neden Bazı Çocukların Arkadaşı Yoktur?


Çocukların akranlarıyla doğru iletişim kurabilmesi, sosyalleşmesi ve arkadaş edinebilmesi üzerinde etkili olan en önemli etkenler şüphesiz aileleyle ilgili etkenlerdir. Bunun dışında elbette çocuk ile ilgili fiziksel ve ruhsal sağlığı ve mizaç yapısı da etkilidir. Son olarak gözden kaçırmamız gereken diğer bir etken de sosyal- çevresel etkenlerdir. 
Çocuklar kendilerine benzeyen, kendileri gibi giyinen, görünen ve konuşan diğer çocuklarla daha kolay iletişim kurarlar.

Aileyle İlgili Etkenler
Ana-babanın tutumunun (aşırı otoriter veya aşırı hoşgörülü, kayıtsız-ilgisiz) çocuğun sosyal gelişimini olumsuz yönde etkilemesi
Çocuğu arkadaş geliştirmek için ihtiyaç duyduğu zamanını, enerjisini ve olanaklarını, onu sınırlayan programlı faaliyet ve görevlerle fazla meşgul etmesi
Ana-babanın çocuğu aşırı derecede koruması veya bulunduğu etkinliklere aşırı sınırlamalar getirmesi
Ana-babanın çocuğun arkadaş seçimi konusunda aşırı eleştirici ve olumsuz olması
Ana-babanın yetersiz sosyal becerilere sahip olması
Ana-babanın depresyonda, ruh sağlığı bozuk veya madde bağımlısı olması
Ana-babanın eğitiminin şiddet içermesi
Ana-babanın, çocuklarının bireyselliğini veya özel ihtiyaçlarını değerlendirmede zorlanması 

Çocukla İlgili Etkenler
Utangaçlık
Sosyal beceri problemleri
İletişim becerileri ile ilgli güçlükler
Duygusal güçlükler (depresyon, anksiyete, düşük benlik saygısı)
Dikkat problemleri / hiperaktivite
Öğrenme güçlükleri
Fiziksel, bilişsel veya duygusal gelişimde görülen gecikmeler
Fiziksel engel veya itici dış görünüş
Kronik hastalıklar nedeniyle sık sık okul devamsızlığı
Çocuğun yalnız kalmayı tercih etmesi
Kültürel değerlerinin akranlarınkiyle uyuşmaması

Çevresel- Sosyal Etkenler
Ailenin ekonomik açıdan sıkıntı yaşaması, izole bir bölgede oturması, sık sık taşınması
Ailede kültür ve dile ait farklılığın bulunması
Çocukla yaşıtları arasında giyiniş, davranış ve diğer farklılıkların bulunması
Eğer çocuğunuzun okulda yalnız hissettiğinı, arkadaşları ile doğru iletişim kuramadığını, sosyal becerileri geliştirmek için desteğinize ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız, önerilerim bir sonraki yazımda...

2 yorum:

merhaba yazınız gerçekten çok güzel.bende bir anasınıfı öğretmeniyim ve yazdığınız konu dikkatimi çekti. sınıfımda bazı öğrenciler serbest zaman etkinliğinde hiç bir arkadaşıyla oyun oynamadan tek basına oturuyorlar. gidip yanlarına neden su arkadaşınla oynamıyorsun dediğimde genelde ailesel etmenlerin etkili olduğunu gördüm. aileler daha anasınıfından çocuklarının üzerinde baskı kuruyorlar,bu baskıyı her gün ve her toplantıda dile getirsem de maalesef uygulamıyorlar.

Merhaba, paylaşımınız için gerçekten çok teşekkür ederim.
Sizin de dediğiniz gibi ailelerin beklentileri, duyguları, stres seviyeleri, kendi hayatlarında gerçekleştiremedikleri hayallerini çocuklarına yansıtmaları, çocuklar üzerinde son derece etkili. Aşırı yüksek tutulan beklentiler nedeniyle çocuk malesef yetersiz hissederek ve zaman zaman özgüvenini yitirerek denemeyi tamamen bir kenara bırakabiliyor.
Ben de bu süreçte ailelerin küçük bir değişimle çocuklarının duygusal ve sosyal gelişimine büyük destek sağlayabileceklerine inanıyorum ve Mart - Nisan aylarında bazı okullarla işbirliği yaparak okul çağı çocuklarıyla iletişim eğitimi verme hazırlığındayım. Dilerseniz bu konuda da görüşebiliriz. Sevgilerimle,

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...