14 Ekim 2011

Benimle Oynar Mısın?

Oyun sonucu düşünülmeden, herhangi bir amaca ulaşmaktan çok, zevk almak amacı ile girişilen bir etkinliktir. Hem bilişsel gelişimin aynası hem de sosyal becerilerin öğrenildiği ve duygusal boşalımın sağlandığı ortamdır. 


Oyun çocuğun gelişimine yardımcı olurken, eğitici bir değer de taşır. Çocuk oyunda hareket eder, düşünür, planlar, bunları sözleri ile ifade eder. Kendi kendine, yetişkinlerle veya diğer çocuklarla oynarken, gerçekleştirdiği davranışlarla sosyal açıdan hangi gelişim evresinde bulunduğu konusunda ipuçları verir. Çocuğun sağlıklı bir şekilde büyüyebilmesi için, beslenme, bakım ve sevgi ne kadar gerekli ise, oyunda en az bunlar kadar önemlidir.

Oyun;


Çocuğa toplumsal beceriler kazandırır.
Duygusal doyum sağlamasını kolaylaştırır.
Onu özgürleştirerek, çocuğu öğrenme ortamına hazırlar.
Çocuğun sosyal gelişime yarar sağlar.
Çocuğun stresi, korkuları, kaygıları oyunla tedavi edilebilir.
Çocuğun, kişiliğini ortaya koyma fırsatı sağlar.
İçinde yaşadığı toplumu, insanları tanımasına olanak sağlar.
Paylaşmayı, arkadaşlarının isteklerini kabul etmeyi, onlarda işbirliği yapmayı öğretir.


Çocuk, oyun sırasında özgürdür. İsterse, abisi rolündeki bebeği, başka bir şehre okumaya gönderebilir. Böylece gerçek yaşamda gerçekleştiremediği eylemi, oyun ortamında gerçekleştirerek rahatlama fırsatı bulur.


Çocuğun oynadığı oyun türleri ve oynayış şekli, onun içinde bulunduğu gelişim evrelerinin özelliklerine göre değişiklik gösterir. Başlangıçta tek başına oyun oynayan çocuk, 3 yaşlarına doğru arkadaşları ile aynı ortamı ve oyuncaklarını paylaşmaya başlar. 
4 yaşında arkadaşları ile uyumlu bir şekilde uzun süre oyun oynamaya başlar. 
5 yaşında ise, arkadaşları ile birlikte oyun oynamak, tek başına oyun oynamaktan daha çok tercih edilmeye başlar. 
6 yaşında, arkadaşları ile oynamak, her şeyden daha çok keyif verir. Artık oyun oynama daha uzun süreli, daha iyi düşünülmüş ve organize edilmiş durumdur. 
7-8 yaş çocuğu oyunlarda kurallara daha bağlı hale gelirken, 11-12 yaşlarda, oyun kurallarının değişebileceği bilişsel düzeyine ulaşılabilmiştir.


Çocuk farklı boyut ve renkteki küplerle su, kum, parmak boya ile yaratıcı oyun etkinliği yaşar. Bu ortam, çocuğun göz el koordinasyonunu geliştirir, nesne ve kavramlar hakkında bilgi verir, ona dikkatini toplamayı öğretir.
Yaratıcı yetenekleri geliştiren tüm oyun malzemeleri oyuncak olarak tanımlanır. Su, kum, hamur gibi oyun malzemeleri, çocukların yeteneklerini geliştirir.
Çocuk küçük olduğu sürece, kullanılan malzemenin gerçeğe benzemesi çok öneli değildir. Bir sopa at yerine geçebilir, bir tencere kapağı direksiyon olabilir.

Oyuncak Seçimi Nasıl Olmalı?
Seçilecek oyuncak çocuğun gelişim düzeyine, yaşına, beceri ve ilgilerine uygun olmalıdır. İyi bir oyuncak, güvenilir, sağlam, boyası çıkmayan cinstendir. Özellikle ilk 18 ay, görsel ve işitsel duyulara hitap eden, sesli ve renkli oyuncaklar tercih edilmelidir. 18. aydan itibaren çocuğun keşif ve icat evrelerine uygun yap-boz, logo, küpten oluşan inşa oyuncakları yararlıdır.
Gelişim açısından önemli olan kil, su, kum 2 yaştan itibaren tüm yaşlar açısından temel oyun malzemesidir.



Gizem Birgül
Psikolojik Danışman ve Pedagog

0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...