19 Eylül 2011

Çocuğunuz Üstün Zekalı mı?

Kısa bir süre önce yazılarıyla aramıza katılan Psikolojik Danışman ve Pedagog Gizem Birgül'le Üstün Küçükler Derneği'nde katıldığı projeler hakkında söyleştik...

Üsküder hakkında bize kısa bir bilgi verebilir misiniz?

Üsküder (Üstün Küçükler Derneği), 2008 yılında bütün üstün yetenekli çocukların zamanında keşfedilmesini ve gereken özel eğitimleri okul öncesinde almaya başlamalarını sağlamak, özellikle maddi gücü bulunmayan ailelerin üstün yetenekli çocuklarına yönelik eğitim projeleri düzenlemek, maddi manevi destek olmak amacıyla kurulmuştur.


Peki, siz Üsküder’le nasıl tanıştınız?

Ben İstanbul Üniversite’sinde okurken, Yrd. Doç. Dr. Tamer Ergin’den duydum projeyi ve sınıftaki birçok arkadaşımla beraber gönüllü olarak katıldım.

Üsküder projesinde neler yaptınız? Üstün zekâlı çocukları nasıl tespit ettiniz?

Üsküder projesi 3 adımdan oluşmaktaıdır:

- Üstün zekâlı öğrencileri keşfetme, 
- Uygun anaokulları bulma, 
- Aile ve öğretmenleri eğitme 

İlk adım olan, üstün yetenekli öğrencileri keşfetmede ilçe muhtarlıklarından, belediye başkanlarından yardım alınarak ilçedeki 3-6 yaş aralığındaki çocuklar belirlenmektedir. Bu çocuklar evlerinde ziyaret edilerek aileye projeden bahsedilir. Çocuklara uygulanan testler değerlendirilerek, üstün yetenekli olan çocuklar keşfedilmektedir. 

İkinci adım, seçilen çocuklara uygun anaokulları bulunmasıdır. Burada fiziki ve eğitim koşulları çocukların gelişimine uygun özel anaokulları belirlenerek, bu anaokullarıyla görüşmeye gidilmektedir. 
Anaokullarına proje tanıtılarak, maddi yetersizliği olan üstün yetenekli çocukların anaokulu tarafından burslu olarak kayıt edilmesi önerilmektedir. 

Son aşamada ise, burs vermeyi kabul eden özel anaokulunun öğretmenlerine ve projeye seçilen üstün yetenekli öğrencilerin ebeveynlerine, üstün yetenekli çocuklara nasıl davranılması gerektiği, bu çocukların nasıl eğitilmeleri gerektiği konusunda, uzman bir kadro tarafından eğitim verilmektedir. Bu süreci, psikoloji ve psikolojik danışma ve rehberlik öğrencileri gönüllü olarak projeye katılarak yürütmektedirler.

Ebeveynler bu projeye üstün yetenekli çocuklarını nasıl dâhil edebilirler?

Her eğitim yılı başında pilot bir ilçe belirlenerek, o ilçedeki üstün yetenekli çocuklar belirlenmektedir. Yani özellikle, ebeveynlerin benim çocuğum da üstün yetenekli, onu da projeye dâhil edin demesi şeklinde ilerlememektedir. 

Her yıl projenin uygulandığı ilçeye projeyi anlatan broşürler asılmaktadır, aileler bu ilandan hareketle proje hakkında bilgi alabilirler. Üsküder’in internet sitesini (www.uskuder.org) ziyaret ederek, geçtiğimiz yıllarda pilot ilçe olarak Sarıyer ilçesinde yapılan faaliyetleri de yakından takip edebilirler.

0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...