4 Temmuz 2011

Neden Benim Çocuğum Yemek Yemiyor?

Fethiye'de son günümüz, Ölüdenizle vedalaşma ve Belek'e doğru yola çıkma vakti.

Bu tatilde ilk defa bir ev kiralayarak tatil yapmakta zorlanmayacağımızı da görmüş olduk. Daha rahat ve özgür olabiliyorsunuz, kendi evinizdeki düzenin bir benzerini rahatlıkla gittiğiniz yerde de kurabiliyorsunuz. Böylece çocuğun ortama alışması da kolay oluyor. Bu daha sorunsuz uykular ve daha uyumlu bir çocuk da demek.

Bahçesi olması ve doğayla içiçe olması bizim kadar büyükşehirde bir anlamda dört duvar arasında büyüyen kızımızı da çok mutlu etti.

Yine de alışkanlıklar oluşmuş bir kere, çimene basmam, kuma basmam :) temizle anne diye diye Fethiye günlerimizi bitirdik.
Bu tatilde ilk kez yemek yemesinde belirgin bir azalma oldu Ada'nın...

Şüphelenen doktorumuz idrar testi yaptı ve antibiyotik kullanmaya başladık. Antibiyotik bitti ama iştahsızlık devam ediyor. Öncelikle sağlığının yerinde olduğuna emin olmalısınız.
Bugüne kadar yemek konusunda hep şanslı ailelerden biri olmuştuk.
O nedenle beslenme konusunda liderliği çocuğa bırakmanın kolay olduğunu düşünmüştüm.
Gel gelelim çocuğunuz yemek yemek istemediğinde bunu yapmak oldukça güçmüş.
Kendimi bir anda çatal ve tabakla Ada'nın peşinden koşarken, "Tavuk yemek istemiyor musun o zaman patates kızartması ye bari" derken buldum. Annenin çocuğu yemek yemediğinde duygularına kapılması ve onu doyurmak için çabalayarak yanlış alışkanlıklara itmesi çok kolay düşülecek bir yanılgıymış. İyi bir anne olmak çocuğunu iyi beslemekmiş ve ben bunu başaramıyormuşum gibi bir hisse kapıldım ister istemez. Sanki yemezse hemen hastalanacakmış gibi hissediyordum. Gözüme hemen süzülmüş zayıflamış görünmeye başlamıştı.
Bu iştahsızlık belki de kısa bir süre sonra sona ereceğinden ama beslenme alışkanlığı bir ömür süreceğinden kendimi çabuk toparladım.

İşte kendimi yeniden iyi hissettiren bilgiler ve denemelerim:

*"Bana istemediğim şeyi yediremezsin!" Yeme konusundaki itirazlar çocuğun kendi kişiliğini ortaya koyma, kendini kanıtlama mücadelesi göstergesi olabilir.
Tam da 2 yaşı doldurmak üzere olduğumuz bugünlerde, bu bana oldukça mantıklı geldi ve küçük bir deneme ile bunu öğrenmek çok kolay. İsteyerek yediği herhangi bir şey varsa öncelikle onu elinden alın ve siz yedirmeye çalışın bakalım nasıl tepki veriyor?
Ada bütün gün ağzına yemek koymak istemiyor ama karpuz yemek istemesi kriz halinde.
Ben yedirdiğimde karpuza da ağzını kapatıp öteki tarafa çevirerek yanıt veriyor. Elde var bir.
Döke saça dilediği gibi kendi yemeğini kendi yiyecek. Bu arada midesine gidenlerle yetinmek benim için bir sabır testi olacak.

* Kendi yiyeceğini seçme ve doyduğunu, daha fazla yemek istemediğini söylediğinde, bunun kabul edilmemesi çocuğun tüm hayatı boyunca yemek-kilo ilişkisinde sorunlar yaratacak yanlış davranış şeklidir.
Bu davranış daima güçlükle yemek yiyen zayıf, çelimsiz, iştahsız bir insan yaratabileceği gibi, etrafındakilere kendini beğendirmek, sevdirmek için aşırı yiyen, kilo sorunu olan bir kişi de yaratabilir.

*Yeni besinleri denemesi ve yemesi konusunda gerçekçi olun
Yeni besenleri yemesi konusundaki ısrarımız ve onun itirazı, ileriki dönemlerde bir şeyleri her zaman denemekten korkan açık görüş konusunda sorunlar yaşayan bir kişi olması ile sonuçlanabilir.

Tabi bu biraz karaktere de bağlı sanıyorum. Ada'nın yeni bir ayakkabıya alışmakta bile ortaya çıkan sert tutumunu düşündüğümde bu da mantıklı geliyor.

*Ona sağlıklı çeşitler sunun,seçmesine izin verin ancak abartmayın.
Bazen tabağına onu yemezse bunu yesin bari diye 6-7 çeşit yemek koyduğumu ve bu konuda hata yaptığımı şimdi anlıyorum.
Alışkın olduğu 2 çeşit besinin yanında 1 veya en fazla 2 çeşit az miktarda yeni besin vermek ve bunun tadımlık olduğunu ona söylemek akla daha yatkın geliyor.

*Çocuklar düzenleri değiştiğinde buna tepki verirler.

Düzen mi dediniz?
Hafize ablanın ev yemeklerini ben bile özledim, Ada nasıl özlemesin... Şimdi sürekli dışarıda lezzetleri farklı yemekler yiyoruz.

Gün içinde o kadar çok şeyle oynuyor ve yeni şeyler öğreniyor ki, masada bizimle oturup yemek yemek onun için hiç de çekici değil elbette. Yine de çocuğun yemek yerken masada oturup sakince yemek yemesi önemli. Çocuğu doyurmak uğruna peşinden gezerek yedirmeye başlarsak uzun yıllar sürecek yanlış bir alışkanlığa yol açmış oluruz, bu nedenle kendimizi tutuyoruz.
Ayrıca sıcağın da yemek yemeyi benim için bile zorlaştırdığını hep soğuk şeyleri tercih ettiğimi biliyorum. Ada'nın karpuz tercihi de bundan olabilir.

*Çocuğunuza öğünlerde alternatifler sunun. İstenmeyen, tercih edilmeyen besinleri daha sonraki öğünlerde sunmaya devam edin. Sonunda göz aşinalığı oluşacak ve denemeye karar verecektir. Unutmayın ısrar etmek yok, bekleyeceğiz ve onlara güveneceğiz.
Tabakları süsleyeceğiz ki alıcı bulalım değil mi?



Bu tatilde kızımızın çıtı pıtı bir genç kız olduğunu kabul etmekten başka çarem yok anlaşılan.


4 yorum:

: ))) annem hala azıcık diyet yapalım çok zayıflamışız gibi davranıyor ama onu da ye bunu da ye diyor : )

Sevgili Mine,bizde de durum farklı değil :)
Uzun zamandır yorumlarınla bloga renk katıyorsun.
Ne zaman tanışabileceğiz? Önümüzdeki eğitimlere bekliyorum.

elbisesi cok cok yakismis!
anne olmadan anlasilmiyor mutlaka Ilkiz ama acikinca yemiyorlar mi :)

saka bir yana biliyorum ac kalmalarina gonul el vermiyor oo yuzden yazi icin cok tesekkurler cok faydali olmus

Iyi tatiller!

daha acıkmadı gülçinciim :D sabrediyorum! teşekkürler, sevgiler...

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...